Facebook Twitter Delicious Stumble Upon

Ada Apa Dengan Cinta?


Cintalah yang menolak manusia melakukan perkara yang jauh menjangkaui potensi diri, yang tidak disedari bahawa selama ini, mereka mampu lakukan sebenarnya.
Cinta menolak Khadijah untuk diam, bila Muhammad pulang dengan keadaan menggigil-gigil. Sedang hati sudah pastinya sangat tertanya-tanya, apakah yang menimpa suaminya sehingga sebegitu rupa. tapi cinta menolaknya untuk diam. Sabar. Menenangkan suaminya. Dan setelah tenang, barulah bertanya.
Cinta juga membuat Umar tidur tak lena setelah anak perempuannya ditanam hidup-hidup. Sedang dialah yang paling gagah. Dialah yang paling ego. Tetapi hanya secebis rasa kemanusiaan, dan perasaan cinta, mampu mengganggu tidur sosok segarang itu.
Cinta pada Pencipta; mendorong Rabiatul Adawiyah membutakan matanya tika ada pemuda yang terpana pada dua mata itu. Cinta juga boleh menolak seorang raja menghabiskan seluruh kekayaannya demi meminang si Qatrunnada. Cinta telah mengakibatkan Hamnah bt Jahsy menangis kesayuan mengenangkan anaknya yang telah menjadi yatim selepas kesyahidan suaminya di medan Uhud.
Cinta juga adalah alasan yang sah menolak pinangan seorang lelaki kaya yang disukai ibu bapa, sedang wanita itu menyintai yang miskin. sehingga Rasulullah bersabda, “Tidak terlihat oleh dua orang yang saling mencintai sesuatu yang lebih indah selain pernikahan” (Sunan Ibnu Majah).

Cinta menolak saudara saudari kita berkorban selimut yang tebal, demi rakannya yang kesejukan. Menolak rasa kelaparan demi menghulur bantu apa yang mampu pada teman yang kemiskinan. Membuka telinga seluas yang perlu bila ada keluh-kesah yang perlu didengar, sedang pendengar itu sendiri perasaannya lirih dan amat pedih. Cinta kepada saudara inilah, manifestasi iman yang sebenar-benarnya! Telah bersabda Rasulullah SAW; “Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri” (HR Bukhari & Muslim).

Cinta boleh membuat manusia sayu, apabila tidak disambut, apabila dicabut secara rela atau terpaksa. Ketiadaan cinta boleh membuat sahabat menjadi seteru, kawan jadi lawan, yang jernih semakin keruh.
Cinta boleh buat manusia tidak kisah, asal boleh, redah!!
Cinta membangkitkan rasa mahu dan ingin, ni’mat islam ini menjalar ke seluruh anggota keluarga, masyarakat dan kemudiannya dunia! Cinta, dengan izin Allah, akan menggerakkan kaki, tangan dan fikiran untuk bergerak laju menyebarkan Islam!
Cinta boleh sampai pada tahap kehabisan sumber dalam diri untuk tujuan percintaan itu!
Cuma satu soalan yang perlu ditanya kepada setiap jiwa yang bergelar hamba; pada apa, dan pada siapa cinta itu dilabuhkan. pada apa, dan pada siapa, cinta itu diutamakan?
Tidak hairanlah jika Hassan Al-Banna berkata, “Dengan dua sayap (Iman dan cinta) inilah Islam diterbangkan setinggi-tingginya ke langit kemuliaan”

Oleh: Natasha bt Ismail

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...