Facebook Twitter Delicious Stumble Upon

7 Perkara Buat Perempuan


Diantara perempuan dengan lelaki, yang mana lebih senang masuk syurga? Jawapannya, perempuan lah yang lebih senang masuk syurga. Asalkan mereka jaga 7 perkara. Tapi mengapa perempuan juga yang paling banyak masuk neraka? Sebab mereka tidak jaga 7 pekara ini lah juga punca kebanyakan perempuan masuk neraka.

Ada dia 7 perkara itu? 7 perkara itu ialah:

  • Perbaikkan diri
  • Pelihara badan
  • Buat kerja rumah
  • Solat
  • Puasa
  • Jaga kemaluan
  • Taat pada suami


Apa maksud baikkan diri? Baikkan diri disini maksudnya ialah, berubah kearah yang lebih baik lagi. Jika sebelum ni perangai x bagus, cepat marah, suka maki-maki, tidak jaga perasaan orang lain, mengumpat, dan macam-macam lagi perangai yang tidak baik, maka perbaiki lah perangai itu. InsyaAllah… kita akan menjadi contoh pada orang lain.

Pelihara badan? Dari apa? Peliharalah badan daripada dipertontonkan kepada laki-laki lain. yang bukan muhrim. Jaga badan elok-elok. Badan dah cantik, maintainkan. Tidak terasa rugikah kamu jika telah memperlihatkan apa yang sepatutnya disimpan untuk bakal suami kamu?Tidak rasa malu kah kamu keluar kemana saja dengan mendedahkan aurat? Tak rasa sejuk kah? Tutup lah auratmu, nescaya kamu dilimpahi rahmat, dan tidak dikutuk oleh segala benda hidup yang berada di sekeliling kamu…

Buat kerja rumah? Kerja apa? Macam-macam kerja yang boleh dilakukan di rumah. Terutamanya apabila sudah bergelar “isteri”. Kemaskan rumah supaya sentiasa nampak bersih, decorate bilik tidur ke, macam-macam lagi la kerja rumah yang boleh dibuat. Saya fikir, semua orang tahu tentang kerja rumah. Rumah bersih, membuatkan kita berasa lapang dan selesa. Orang putih kata “there is no place like home”.

Solat. Ya. Saya fikir semua orang tahu cara solat. Jika belum tahu, berusahalah untuk belajar. Kuatkan azam untuk solat. Biasakan diri dengan solat, mula-mula dengan 5 waktu yang wajib. Sudah biasa, tambah lagi dengan solat-solat sunat, untuk gantikan solat-solat wajib yang telah kita tinggalkan dulu. Solat adalah tiang iman kita, kalau tidak sempurna, maka lemah lah kita untuk melawan nafsu dan syaitan. (peringatan untuk diriku juga).

Puasa. Puasa pun orang perempuan insyaAllah, senang saja untuk mereka. Apa lagi kalau yang malas makan, lupa makan, kena paksa baru mahu makan. Adakah? Wallahualam. ^_^ Puasa lah pada hari-hari yang disyorkan untuk berpuasa. Berpuasa lah sebanyak yang mungkin kerana puasa membawa banyak pahala dan kebaikan untuk diri kita.

Jaga kemaluan. Kalau yang sudah berkahwin insyaAllah, memang jaga sungguh-sungguh. Sombong dengan lelaki lain. kalau yang belum berkahwin? insyaAllah… jangan hampiri zina. Jagalah batasan diantara laki-laki dan wanita. Zina amatlah besar seksaannya. Kamu tidak takut? Cuba bakar jari kamu dengan api lilin. Sakit tak? Diantara kesucian-kesucian yang harus dijaga ialah kesucian diantara laki-laki dan wanita. Maka, jagalah kesucian kita sebaik-baiknya.

Taat pada suami. Agak-agaknya, berapa ramai isteri yang taat pada suami? Tidak pernah tengking suami, bantah suami, melawan,  asyik-asyik persalahkan suami? Jika dapat suami yang baik perangainya, jaga lah dia sebaik-baiknya. Orang yang berakhlak baik lebih susah dicari daripada orang yang belajar agama. Belum tentu orang yang belajar agama itu baik akhlaknya. Maka taat lah pada suami kerana setiap apa yang kamu lakukan padanya ganjarannya sangat besar, walaupun hanya bagi segelas air kepada suami kamu. Jangan bantah cakap suami jika apa yang disuruhnya itu perkara yang baik. Kalau jahat, barulah bantah. Janganlah asyik berleter 24jam. Sabar setiap orang pun ada tahapnya.

Kalau 6 perkara diatas tadi itu mudah, perkara ke-7 ini yang sangat susah dilakukan. Disuruh sikit tidak mahu buat. Bersabarlah dengan kerenah suami, dan taat lah pada suami kamu. Kerana ganjaran yang kamu dapat sangat-sangat besar.. kamu tak mahu syurga kah? Kalau nak sangat, buatlah 7 perkara ini.. InsyaAllah syurga.

Nabi s.a.w pernah berkata: “masuklah perempuan itu daripada mana-mana pintu yang dia mahu”

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...