Facebook Twitter Delicious Stumble Upon

Kenapa Aku Diuji?

KENAPA AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesugguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang berdusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3-

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216-

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286-

KENAPA AKU BERSEDIH?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman."
-Surah Al-Imran ayat 139-

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang2 yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetapkanlah bersiap-siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung.
-Surah Al-Imran ayat 200-
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk
-Surah Al-Baqarah ayat 45-

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mukmin, baik diri maupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..."
-Surah At-Taubah ayat 111-

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal."
-Surah At-Taubah ayat 129-

AKU SUDAH TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!
"Kami mengembirakanmu dengan jalan yang sungguh benar; oleh itu janganlah engkau menjadi dari orang2 yang berputus asa."
-Surah Al-Hijr ayat 55-
"Tidak ada orang yang berputus asa dari darmah Rabb-Nya, kecuali orang2 yang sesat."
-Surah Al-Hijr ayat 56-
Allah SWT berfirman, "Dan jang kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir."
-Surah Yusuf, ayat 87-
"Hai hamba2-ku yang melampaui baras terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputusasa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa2 semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
-Surah Az-Zumar, ayat 53-

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...