Facebook Twitter Delicious Stumble Upon

Petua mendapat Ilmu yang banyak dan berkat

Assalamualaikum...
Haluu apa khabar?? :) Kali ni sy nak kongsi dengan anda tentang petua mendapat ilmu yang banyak dan berkat... ni penting ni untuk semua pelajar² sekolah menengah dan pelajar² IPTA/IPTS. Semoga ilmu ini berguna untuk kita semua... :)

Perkara paling asas yang perlu kita miliki sebelum, semasa dan selepas menuntu ilmu ialah niat yang ikhlas. Niat tersebut perlulah:
  1. Ilmu dituntut kerana Allah S.W.T dan bukan bukan kerana duniawi.
  2. Niat belajar untuk mengeluarkan diri daripada kelompok mereka yang jahil.
  3. Niatkan untuk menyebarkan ilmu yang ada itu dan memanfaatkannya dengan membantu masyarakat.
 
 Jauhi maksiat yang menggelapkan hati.



Tuntutlah ilmu di mana saja kita berada. ilmu tidak terhad di dalam kelas dan perpustakaan malah bole hditimba di rumah, pejabat, masjid, seminar dan sebagainya. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: "Hikmah (ilmu) itu umpama barang orang mukmin yang hilang, di mana sahaja kamu jumpainya, ambillah ia." (Riwayat al-Tirmizi)
Ibn Abbas ditanya: "Bagaimana kamu perolehi ilmu yang banyak?" Maka beliau menjawab: "Dengan banyak bertanya." Manakala Imam Abu Hanifah pula menjadi alim kerana banyak berbincang dan berdebat.
Sekiranya seseorang terpaksa bekerja semasa menuntu ilmu, ia tidak menjadi masalah. Hendaklah dia sentiasa mengulang kaji pelajarannya dan jangan malas. Ini kerana, kefakiran dan kemiskinan seseorang itu bukannya penghalang untuk menjadi alim dan berilmu.

Sentiasa bersyukur dengan lisannya dan seluruh anggota badannya dan meyakini bahawa segala ilmu itu adalah anugerah Allah S.W.T.


Sentiasa memohon hidayah daripada Allah S.W.T dengan berdoa. Mohonlah juga moga Allah S.W.T menambah ilmu kita dan terangkan hati untuk menerima ilmu yang baru dan memahaminya.

sentiasa memohon perlindungan kepada Allah S.W.T daripada sifat bakhil termasuklah bakhil ilmu. Oleh sebab itu, ilmu perlu disebarkan supaya boleh dimanfaatkan.

berusaha untuk zuhud, iaitu tidak tamak pada harta.

Tentukan masa untuk mengulang kaji pelajaran. Belajarlah secara konsisten setiap hari walaupun tidak lama.



Elakkan bosan dalam belajar. Anggaplah belajar itu menyoronokkan dan santapan yang paling enak untuk minda. Sentiasalah merasa ketagih menuntut ilmu untuk menghambat perasaan bosan dan malas.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...