Facebook Twitter Delicious Stumble Upon

Israk & Mikraj (perjalanan di luar dimensi)

 Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: "Maha suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dariMasjidilharam (di Makkah) ke masjid al-Aqsa (di palestin) yang kami berkati sekelilingnya untuk kami memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." (Surah al-Isra' 17: 1)

Israk: Perjalanan Nabi Muhammad S.A.W  pada malam hari dengan menaiki buraq bermula dari Masjidilharam di Makkah ke masjid al-Aqsa di Baitulmuqaddis.

Mikraj: Naiknya Nabi Muhammad S.A.W ke langit dari masjid al-Aqsa ke Sidratul Muntaha. Menurut Ibnu al-Qayyim, Rasulullah S.A.W diperjalankan dengan jasadnya (menurut pendapat yang sahih) dari Masjiddilharam ke Baitulmuqaddis dengan menggunakan buraq ditemani oleh Jibrail a.s. Ketika berada di Baitulmuqaddis, baginda singgah dan menunaikan solat bersama para nabi. Kemudian baginda diangkat kelangit pada malam itu juga kelangit dunia. Jibrail meminta agar pintu langit dunia terbuka lalu dibukakan untuk mereka.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...