Facebook Twitter Delicious Stumble Upon

Umpama Bonggol Unta


            Daripada hadis ini, Rasulullah S.A.W memberi amaran mengenai dua golongan yang menghuni neraka, dan salah satu daripadanya ialah wanita yang mendedahkan aurat. Mereka berpekaian berpakaian tetapi seolah-olah bertelanjang dek pakaian yang disarung amat nipis, ketat dan sendat. Pakaian yang menampakkan lekuk dan bentuk tubuh.

             Malah rambut wanita yang disifatkan oleh junjungan mulia itu sebesar bonggol unta sedang berlaku secara meluas dan digayakan tanpa rasa bersalah. Segalanya bermula dari daya tarikan inginkan kecantikan yang ada pada wanita yang mengenakan trend tersebut dalam berpakaian ketika mereka keluar bergelandangan dalam masyarakat. Walaupun sudah menutup kepala, tetapi hakikatnya mereka masih ingin mempamekan keindahan dengan meninggikan ikatan sanggul di kepala. Dikatakan, gaya sedemikian kian dapat menjadikan si pemakai kelihatan lebih anggun dan menawan.
            Lebih malang lagi, ada yang tidak memiliki rambut panjang, sanggup memakia sanggul tiruan untuk turut serta dalam memeriahkan gaya terkini dan ranggi itu. Tanpa disedari, dua kesalah telah dilakukan. Dosa memakai rambut palsu walaupun tersorok disebalik tudung, dan yang kedua ialah dosa tabarruj (berhias dan mempamerkan kecantikan serta keindahan pada wajah dan tubuhnya pada bukan mahram).
Tidakkah timbul rasa gerun dan gentar di hati para Muslimah bilamana Rasulullah S.A.W menyatakan golongan yang melakukan dosa seumpama ini sebagai penghuni neraka? Nauzubillah...

Bukankah seperti ini lebih cantik,sopan dan menarik?


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...